Tekst: Eskild Narum Bakken
Astrologi var tradisjonelt et alminnelig medisinsk redskap i både orientalsk og vestlig kultursfære. Hippokrates er tilskrevet utsagnet: «En lege uten kunnskap om astrologi har ingen rett til å kalle seg lege».[1]
Anvendelsen av astrologi ble gradvis faset ut med framveksten av empirisk og eksperimentell vitenskap, særlig etter opplysningstiden. Avstanden mellom dagens dominerende vitenskapelige paradigmer og astrologi som metode har likevel ikke forhindret at noen fremdeles konsulterer kosmiske konstellasjoner i terapeutisk øyemed. De fleste praktikere finnes nok innen naturmedisinske terapiformer. Koblingen mellom astrologi og medisin er spesielt tydelig innen kinesisk tradisjon, fordi begge systemer bygger på de samme prinsipper. Denne artikkelen viser et kort eksempel på hvordan kinesisk astrologi kan benyttes som diagnostisk og terapeutisk supplement i en vanlig behandlingssituasjon.
Kort om sammenhengen mellom astrologi og terapi
En forståelse av forbindelsen mellom astrologi og terapi kan ligge i at tradisjonell kinesisk medisin gjennomgående benytter et begrep om livsenergi (qi), en kraft som holder oss levende og friske. Astrologien beskriver den delen av livsenergien som ikke har sin årsak i arv eller miljø, og ikke kan undersøkes med empiriske metoder. En slik forståelse tar utgangspunkt i en virkelighetsmodell der mennesket har en immateriell sjel som inkarnerer i en materiell kropp. Sjelen ikke er tabula rasa (tom) ved fødselen, men har med seg egenskaper som påvirker liv og helse i tillegg til arv og miljø.[2] Akupunktører kjenner dette som «før-himmelsk» og «etter-himmelsk» qi, dvs. medfødte og ervervede egenskaper.[3]
Et horoskop er derfor ikke deterministisk, det beskriver egenskaper som samvirker med ytre forhold. Horoskopet angir ikke bestemte tilstander, men potensial for visse tilstander. Med elektrikerens språk kan det beskrives som forholdet mellom energi og leder. Mennesket har et immaterielt (energibetinget) potensial som kan manifesteres eller blokkeres gjennom jordiske betingelser. Medisinsk anvendelse av horoskop kan sammenlignes med elektrikerens koblingsskjema fra energikilden til virkningen. Energien gir forskjellige muligheter avhengig av hva slags apparat den kobles til (arv), og hvilke ytre betingelser apparatet befinner seg i (miljø).
Kinesisk astrologi er basert på teoretiske modeller, blant annet begrepsparet yin/yang og fem-element systemet. Yin og yang er forbundet med klassifikasjon av symptomatikk som henholdsvis underenergi eller overenergi. De fem elementer forholder seg til hverandre i ulike sykluser der de styrker eller svekker hverandre. Dette er alminnelige konsepter innen tradisjonell kinesisk medisin. Både medisinen og astrologien benytter de fem elementer som kategorier for å beskrive hvordan egenskaper i naturen og i mennesket endres over tid. Hvert element beskriver en årstid, en døgntid, bestemte indre organer, kroppsvev, følelser, tankeformer, farger etc. Teoretisk sett kan alle forhold i universet kategoriseres inn under de fem elementer, som en form for gruppesortering.
Eksempel på bruk av kinesisk horoskop som terapeutisk redskap
Den mest utbredte form for kinesisk astrologi kalles fire pilarer. Her er de fem elementer fordelt på fire tidsenheter, eller «pilarer». De fire pilarene er en persons fødselsår, måned, dag og time.[4] Hver av pilarene består av en himmelsk stamme og en jordisk gren. Hver stamme og hver gren er polarisert som enten yin eller yang, og er i tillegg tilknyttet ett av de fem elementer. Hver jordisk gren består av ett av de tolv dyretegn i kinesisk astrologi, som også tilhører ulike elementer i yin- eller yang-versjon. De jordiske grener kan også inneholde skjulte elementer, dvs. mindre forekomster av ulike elementer. Den himmelske stammen beskriver i hovedsak sjelsenergiens karakter, mens den jordiske grenen sier mer om hvordan energien potensielt kan manifesteres.
Nedenfor presenteres et kasus fra artikkelforfatterens behandlingspraksis. Beregning av kinesisk horoskop kan inngå i en alminnelig anamnese, dersom man inkluderer spørsmål om fødselstidspunkt og fødested. Det er ikke nødvendig å informere pasienten om at astrologi benyttes som terapeutisk redskap, dette kan inngå i den generelle «redskapskassen». Tilfellet her gjelder en kvinne født 17. mars 1972 kl. 23.35. De fire pilarer beregnes da som vist i tabellen nedenfor.
SYKLUS | Timespilar | Dagspilar | Månedspilar | Årspilar |
STAMME | Yang vann | Yin ild | Yin vann | Yang vann |
GREN | Rotte | Geit | Hare | Rotte |
SKJULTE ELEMENTER | Yin vann | Yin jord | Yin tre | Yin vann |
Yin ild | ||||
Yin tre |
Tabell 1: De fire pilarer i et horoskop for en kvinne født 17.mars 1972 kl. 23.35.
I terapeutisk praksis ser man etter nøkkelopplysninger i horoskopet. Et hovedmål er å identifisere elementbalansen, dvs. personlighetens sammensetning av de ulike elementer. Dette gir informasjon om hvilke organer, kroppsvev, følelsesgrupper m.m. som er sterke eller svake. Et hovedspørsmål er hvorvidt pasientens fordeling av de fem elementer er balansert eller ubalansert. Elementbalansen kan si noe om hvilke tilstander eller symptomer en person er disponert for. I tradisjonell kinesisk medisin vil man ofte sikte mot styrking av svake elementer og avledning av sterke elementer.
I pilarene hos denne personen er vannelementet sterkt representert, mens flere andre elementer er svakt til stede. Det er vann i tre stammer, i tillegg er det to rotter i de jordiske grener, og rottens eget element er vann. Dette er ekstremt mye vann, en betydelig konstitusjonell ubalanse. Ild og jord er i underskudd, det finnes bare litt i dagspilaren. Metall er helt fraværende. Tre finnes faktisk litt i overskudd, fordi harens treelement i månedsgrenen har høy verdi. I tillegg er det mindre forekomster i såkalte «skjulte elementer». Elementene i stammer og grener har forskjellige verdier som kan beregnes. Samlet blir tallverdiene som i tabellen nedenfor.
ELEMENT | ORGAN | STYRKE | TILSTAND |
Tre | Lever/ galle | 120 | Sterk |
Ild | Hjerte/ tynntarm/ nerve/ hormon | 10 | Svært svak |
Jord | Mage/ milt/ bukspyttkjertel | 21 | Svært svak |
Metall | Lunge/ tykktarm | 0 | Tom |
Vann | Nyre/ blære | 175 | Svært sterk |
Tabell 2: Elementbalanse
Ingen av elementene er helt balanserte, alle er enten sterke eller svake. Det er mer alminnelig i et horoskop at 2-3 elementer er noenlunde balanserte, mens de resterende er sterke eller svake. Stor elementubalanse innebærer at noen egenskaper eller tilbøyeligheter er svært sterke, mens andre er svake. Stor elementubalanse kan gjøre det enklere å forutsi symptomer eller velge behandlingsform.
Neste trekk er å identifisere personens jeg, og beregne jegets styrke. Jeget i fire pilarer astrologi er dagspilarens himmelske stamme, i dette tilfelle yin ild (se tabell 1). «Jeget» angir her noe mer enn en psykologisk kategori, men det primære siktemålet er å beregne jegets styrke. Dette kalkuleres ut fra fem-element systemet, der elementene enten styrker eller svekker hverandre.[5] Jeget kan være balansert, sterkt eller svakt, styrken er avhengig av elementfordelingen. Et balansert jeg gir god mulighet for stabil helse. Et svakt jeg kan utvikle symptomer på underenergi med tilbøyelighet til kroniske tilstander, mens et sterkt jeg lettere utvikler symptomer på overenergi og akutte tilstander. Symptomer kan primært forventes i de elementer (organer, kroppsvev, følelsesgrupper etc.) som er svake eller sterke. Hos personen i dette eksemplet er jeget svakt, men ikke ekstremt svakt. Jegets styrke angis som tallverdier, en sum av styrkende (+) og svekkende (-) elementer. Et balansert jeg har en sum omkring 0. Tallverdiene er angitt i tabellen nedenfor.
JEGETS STYRKE | |
+ 130 | -196 |
Sum: -66 |
Tabell 3: Jegets styrke
Ut fra opplysningene i horoskopet kan det hos denne kvinnen forventes mer kroniske enn akutte tilstander, fordi jeget har underenergi, og personligheten i tillegg har en svært skjev elementbalanse med overvekt av det myke og yinpregede vannelementet. Det kan forventes symptomkonsentrasjon i vannelementet, som dominerer både himmelske stammer og jordiske grener. Nyre/blære-systemet (kroppens vannveier) og tilhørende kroppsvev (skjelett, tenner, hår) m.m. vil være utsatt. Tilknytningen til skjelett/knokler gjør at ryggproblemer er alminnelig ved underenergi i vannelementet, og bekkenproblematikk ved graviditet. Underenergi i jeget gjør at man lettere vil være kald enn varm, særlig når jeget tilhører vannelementet. En person med svakt jeg vil gjerne snakke lavt, særlig hvis jeget tilhører det myke vannelementet, da kan det komme et «bølgende» eller melodisk stemmepreg i tillegg. motsatt vil en person med overenergi i jeget oftere snakke høyt, særlig dersom jeget tilhører ildelementet. De indre kjønnsorganer er også knyttet til vannelementet, med relasjon til befruktning, graviditet og fødsel. Vannelementets følelsesgruppe er frykt/angst.[6] Kombinasjonen av svakt jeg og plassering av jeget i vannelement vil lett gi en sensitiv personlighet. Siden jeget er svakt, og det er mye vannelement, kan det f.eks. forventes at denne personen ved press eller motstand kan trekke seg tilbake og bli passiv eller introvert, og legge mer vekt på omgivelsenes forventninger enn på egne behov. Dette kan f.eks. arte seg som en form for sosial angst eller fobier, særlig dersom det er mer yang vann enn yin vann.[7] I tillegg kan det forventes symptomer i metallelementet, som ikke finnes i horoskopet. Visse egenskaper i personligheten vil være lite utviklet eller ikke til stede.
Denne kvinnen oppsøkte terapi på grunn av problemer med hofte og bekken på slutten av et svangerskap.[8] Hun hadde også hatt en del vond korsrygg, var mye frossen, særlig kald på bena, og fortalte at hun i mange år hadde slitt med angst. Hun framstod som noe beskjeden og tilbakeholdt, snakket lavt og melodisk. Hun ga selv uttrykk for at hun var sensitiv.
I et svangerskap er det alminnelig og naturlig å anlegge en styrkende strategi, fordi det er svært energikrevende å bære fram et barn. Etter fødselen ble imidlertid symptomene verre, både smerter og andre symptomer tiltok. En uheldig behandlingsstrategi man kunne valgt her, uten kunnskap om pasientens horoskop, var å fortsette en ensidig styrkende behandling av vannelementet. Det ville vært naturlig fordi problemene lå her, og fordi pasienten hadde mange symptomer på underenergi. Her gir horoskopet verdifull tilleggsinformasjon. Pasientens jeg har ganske riktig underenergi, men vannelementet er i sterkt overskudd. En overdreven styrking av dette kan gjøre vondt verre, det vil øke ubalansen i elementfordelingen. Jegets eget element er ild, og vannelementet hemmer ildelementet gjennom fem-element syklus. Jeget er svakt fordi vannelementet er sterkt, styrking av vannelementet vil svekke jeget. For å utligne denne elementubalansen må man i stedet styrke treelementet og ildelementet, som begge avleder vannelementets overenergi gjennom fem-element syklus, og samtidig styrker jegets ildelement.
Det ble i dette tilfelle valgt en strategi med akupunktur og urter, fokusert mot styrking av ildelementet (jegets eget element) og treelementet. Smerter i bekken og korsrygg ble behandlet dels gjennom punkter langs vannelementets blæremeridian, og dels gjennom treelementet, som styrer kroppens seneapparat. Etter 6-8 behandlinger var bekkenløsning, korsryggsmerter og angstsymptomer betydelig redusert. Kort tid etter fortalte pasienten om de forventede kroniske symptomer fra metallelementet, som inneholder lunge, luftveier og slimhinner: Gjentatte halsbetennelser, bihulebetennelser og mye forkjølelse. I denne pasientens tilfelle må man være forsiktig med å styrke metallelementet for mye, fordi metall styrker vann gjennom fem-element syklus, og kan øke elementubalansen.
Et primærfokus i kinesisk astrologi er å identifisere støttende elementer, dvs. elementer som balanserer jeget og (i den grad det er mulig) utjevner generell elementubalanse. Når støttende elementer er identifisert, vil en styrking av dem bistå pasientens selvhelbredende evner, ofte uavhengig av symptombilde. Dette kan brukes profylaktisk som selvbehandling gjennom f.eks. kosthold, livsstil m.m.
Dette var et relativt enkelt eksempel på hvordan kinesisk astrologi kan gi nyttig informasjon i en vanlig behandlingssituasjon.
[1] Hippokrates er tillagt flere lignende uttalelser om astrologi. De er vanskelige å verifisere, men det bestrides ikke at astrologi var et anerkjent medisinsk redskap på hans tid.
[2] En vanlig diskusjon dreier seg om hvor sjelens egenskaper kommer fra. Noen tilskriver dette en reinkarnasjonsrekke, andre tilskriver det en opprinnelig skapelse. Et hovedpoeng i begge tilfelle er at astrologi ikke er deterministisk: Årsaken til menneskets medfødte egenskaper ligger ikke i et (tilfeldig) fødselstidspunkt. Forholdet er omvendt, sjelen inkarnerer (med vilje eller nødvendighet) på et bestemt fødselstidspunkt fordi den «kosmiske klokken» da korresponderer med sjelens egenskaper.
[3] Flere nyere og materialistisk orienterte tekster tilskriver «før-himmelsk» qi biologisk arv, mens etter-himmelsk» qi tilskrives miljø. En slik forklaringsmodell overflødiggjør sjelen som en del av menneskelig eksistens.
[4] Fødselstimen er en av de tolv totimersperioder i «organuret», godt kjent for alle akupunktører.
[5] Grunnlaget for beregning av jegets styrke ligger i fem-element syklus (sheng-syklus og ko-syklus), som er basiskunnskap i tradisjonell kinesisk medisin.
[6] Frykt for ytre omstendigheter er koblet til yang-organet blære, derfor må man ofte tisse når man er nervøs foran ytre og skremmende situasjoner. Mer kronisk og abstrakt angst er koblet til yin-organet nyre.
[7] Et svakt jeg vil legge mer vekt på ytre omstendigheter enn egne behov, mens et sterkt jeg vil legge mer vekt på egne behov enn ytre forhold, f.eks. andre personer. Se forrige fotnote om forskjellen mellom yang vann og yin vann.
[8] Dette kasuset er mer enn 20 år gammelt, kvinnen født i 1972 var under 30 år ved graviditeten.